Innmeldingsfrister
31. Desember 2025 foreldes spilletid for året 2022.
Krav på individuelt vederlag foreldes etter tre år fra det tidspunkt rettighetshaveren tidligst kan kreve vederlag utbetalt. Fordelingsreglement for Gramo punkt 8.
01. September 2025 – er siste frist for å melde krav eller eventuelle endringer relatert til avspillingsåret 2022 og eventuelle andre endringer som skal med på utbetaling i desember 2025.
For at du skal kunne sjekke at vi har registrert riktig rettigheter på innspillingene dine, har vi laget lister med låter som har blitt spilt på norsk radio. Hvis du finner noe som ikke stemmer kan du melde fra til oss om det.
Her finner du innspillinger som har blitt spilt på norsk radio:
-Du trenger ikke være innlogget for å søke i listen
Muligheten for å gjøre rettighetskrav fra avspillingsrapporten via Min Side som produsent-rettighetshaver er nå åpen.
Du kan nå sjekke om innspillinger du har produsentrettigheter til er spilt i en åpen avspillingsrapport på våre hjemmesider – Se om dine innspillinger er riktig registrert til deg som produsent - og gjør rettighetskrav til disse via Min Side.
Dersom Gramo ikke har rettighetshaver på innspillingen eller av en eller annen grunn har feil rettighetshaver registrert, kan dette nå enkelt meldes inn til Gramo via Min Side.
Se hvordan her
Eller se video under.
Her finner du avspillingsrapportene i excel:
Excel filene vil kunne benyttes til å identifisere avspillinger. Rettighetskrav av avspillinger må fremdeles gjøres via Min Side.
Oppdatert 13.02.2024
Her er tips til noen ting du kan se etter i avspillingsrapportene:
Innspillinger som står oppført på deg eller ditt selskap, men som du eller ditt selskap ikke har rettigheter til.
Innspillinger som står oppført på noen andre, men som du eller ditt selskap har rettigheter til.
Innspillinger med ukjent rettighetshaver (No Rightsholder)
Innspillinger som ikke er vernet (Not Protected) som du mener er vernet
Andre ting vi ikke har fått med oss som du mener skal rettes opp
Alle rettighetskrav må bli gjort rede for
I de fleste tilfeller er det nok å redegjøre for kravet ved å fylle ut den påkrevde informasjonen knyttet til repertoaret som ISRC, P-Line, Producer name og så videre.
I de tilfeller der Gramo ikke har mulighet til å validere kravet utfra den informasjon som er gitt i kravet, må det legges ved ytterligere dokumentasjon.
Tilfeller hvor krav om ytterligere dokumentasjon er påkrevd kan for eksempel være:
Produsenten til innspillingen/s/es tilgjengelige utgivelse (release) p-line er ikke den samme som den faktiske rettighetshaver.
Produsenten til innspillingen/s/es tilgjengelige utgivelse (release) p-line i vårt territorium er ikke den samme som den gitt i rettighetskravet.
ISRC registrert i Gramo på innspillingen korresponderer ikke med den oppgitt i kravet og Gramo kan ikke avgjøre om innspillingen er samme versjon, eller innspillings-versjonen er ikke den samme.
Produktet (innspillingens utgivelse) er lisensiert til annen rettighetshaver i vårt territorium.
Alle disse eksemplene resulterer i en «mismatch» av informasjon Gramo har tilgang på.
Forklaring av status gitt i kravs-dialog
Status: "Rejected"
Hvis informasjonen gitt i kravet ikke stemmer overens med informasjonen Gramo har tilgjengelig og det ikke er sendt med forklaring som oppklarer uoverensstemmelsene, blir status "Rejected".
Rejections blir presentert med en kommentar som forklarer hvorfor kravet ikke er gyldig.
NB: Hvis kommentaren til kravet er bare en referanse til en p-line så gjelder dette for den avspilte versjonen.
Status: "Pending dbl claim"
Hvis kravet er gyldig, men det finnes krav på samme innspilling fra annen rettighetshaver blir status "Pending dbl claim"
I slike tilfeller vil partene bli informert om den oppståtte konflikt og henstilles til å ordne opp gjennom forhandling, mekling eller rettssystemet og deretter varsle Gramo.
Status: OK (Accepted)
Hvis kravet er gyldig og det ikke finnes konflikter blir status "OK (Accepted)"
Mer info: